Tokom ove godine, poremećene različitim dešavanjima, nastojao sam tražiti književna djela s inovativnim stilovima i relativno drugačijim pristupima iznošenju narativa i žanru. Zadovoljstvo u tekstu dolazi do maksimalnih nivoa kada vidim jezički zanimljiv stil, kao i neprestano mijenjanje čitateljevog horizonta očekivanja. Nešto slično mi se desilo i sa romanom Sky White koji potpisuje autor Nikola Žilić, odnosno Nick Žilić. Svakom čitatelju će, nakon što odluče da uzmu ovu knjigu u ruke (ali samo u digitalnom obliku), dvije stvari odmah biti zanimljive: roman je na engleskom jeziku; dok se druga stvar odnosi na samo ime naslova. Možda je to do mene, možda neće svi imati takav dojam, ali sam već na prvim stranicama očekivao manifestaciju nekog bajkovitog svijeta.
U Nikolinom izmaštanom svijetu njegovo okruženje dobijamo iz perspektive ptica. I to ne bilo kojih ptica, već golubova. Oni žive pod tiranskom vlašću vrana, a jato golubova na čijem je čelu Targg, bit će poljuljano sticajem negativnih događaja. Zakonom entropije dugo čuvano stanje mira i reda biti će razbijeno, a Targg će nesretnim raspletom situacije završiti u kavezu kod čovjeka. Spriječen da pomogne svom jatu u razmiricama s vranama, Targg će se morati boriti za svoj život u okrutnim arenama gdje se odvijaju borbe za životinje. Svaka borba je na liniji života i smrti, a svaka pobjeda znači novac za njegovog vlasnika. No, njihovi će životi tek biti dotaknuti čudnovatim mehanizmima koji upravljaju svijetom van zidina grada Makoma.
Bajkovitost, koju sam nekako sam pred sebe stavio, nestaje već nakon nekoliko stranica. Iako nas stavlja u svijet kojim i dalje prevladavaju ljudi, autor bira zanimljivu protagonističku tačku gledišta. Svijet koji niče pred našim očima, nije naš, iako u nekim crticama posjeduje zajedničke osnove (biološke, društvene, naučne, itd.). Gledan iz pozicije ptice, pogotovo goluba, šahovska ploča sa likovima i njihovim relacijama biva izložena na potpuno unikatan i zanimljiv način. Samim tim, autor ovdje ne samo da donosi relevantnu temu odnosa ljudi i životinja, već propituje i sisteme na kojima su zasnovani životinjski odnosi u njegovom izmaštanom svijetu.
S druge strane, obje ove teme su se, na ovaj ili onaj način, nekada pojavile u naučnoj fantastici ili fantaziji. Ono što me je kupilo u romanu Sky White je način na koji autor postiže koherentnost svijeta. Ispričan iz pozicije sveznajućeg pripovijedača, autor računa i na čitateljevu percepciju dok ga istovremeno imerzivnim iznošenjem narativa baca na ulice Makoma, ostavljajući mu slobodu da i sam otkriva svijet i načine na koje on radi. Pozicija sveznajućeg pripovjedača nerijetko zna biti problematična, pa mnogi autori, pa čak i iskusni, znaju pribjeći pretjeranom opisivanju svega i svačega, tzv. ekspozicijskom pripovijedanju koje nekada u određenoj mjeri i retardira radnju. U Sky White autor vješto izbjegava ovu zamku tako što će svoju poziciju sveznajućeg pripovjedača slati sa ramena jednog lika na rame drugog. Na taj način, dok letimo na Targgovim krilima ne otkrivamo sve, ili se istovremeno pitamo o stvarima o kojima se pita i Targg. Ali, kada je potrebno proširiti granice tog imerzivnog kaveza, pripovjedač skače na rame Josepha, čovjeka koji Targga drži u zatočeništvu.
“Just a dumb animal fearing nothing but hunger.”, riječi su Josepha i njegovo mišljenje o životinjama. Ipak, autor blistavo gradi napetost u romanu, razvijajući likove (bilo ptice, bilo ljude) u njihovoj karakternoj raznolikosti. Niti jedan lik nije samo jedna osobina ili karakterna linija. Josephove riječi iz citata su jedna njegova strana, a druga je već potpuno drugačija, koja se ogleda kroz njegovu brigu o Targgu koji mu, na neki čudan i bizaran način, postaje i jedinim prijateljem. Na taj način, autor postiže svojevrsnu komplementarnost likova i narativa, gdje sve nadopunjuje jedno drugo, odnosno gdje je sve povezano u jedan mehanizam, dovoljno diferencijalan, krhak, neuravnotežen, ali smješten u istu mašinu, isti svijet.
Kada su svijet i likovi izgrađeni na ovako svojstven način, da funkcioniraju komplementarno i koherentno, sam narativ teče lako, smislenim i logičnim redom. Historija ljudi i ptica, iako različite, opet se prepliću, pa čak i društveni konstrukti stoje kao odrazi u ogledalu jedan naspram drugog. I to je ono što kvalitetno djelo pruža čitatelju: mogućnost da istražuje, saznaje, poredi, ali opet da sa svakim novim poglavljem bude iznenađen i usmjeren ka novim pravcima razvoja radnje.
Unutar romana Sky White, također, dolazi i nekoliko kvalitetnih ilustracija iza kojih stoji Daniel Kafadar. Knjiga je dostupna jedino u digitalnom obliku koju možete nabaviti putem Amazona. Nikola Žilić je napisao roman koji odiše originalnošću i svježinom, a iznad svega kvalitetom koja bi negdje na Zapadu do sada već bila prepoznata. U našoj Balkanskoj zagađenoj stvarnosti, kvalitetna naučna fantastika i fantazija žive na internetu i samoizdanim tiražima, dostupna svima, ali nesretno zatrpana nepreglednom hrpom bespotrebnih informacija. Ukoliko cijenite kvalitetu podržite mlade samostalne autore, u ovom slučaju Nikolu Žilića i pročitajte roman Sky White. U svakom pogledu riječ je o djelu u kojem ćete uživati.