Vjerovatno ste se nekada tokom igranja neke video igre nervirali kada vam ista jednostavno ne želi postaviti napitak za zdravlje ili neki rijedak predmet koji tražite. Ako ste imali osjećaj da se video igra urotila protiv vas, onda znajte da je to samo proizvod vaše loše sreće. Zašto? Mnoge video igre koriste sistem generatora slučajnih brojeva (Random numbers generator ili RNG skraćeno). Riječ je o algoritmu koji proizvodi nasumične slučajne brojeve. Oni se u video igrama koriste za određivanje slučajnih događaja, poput šanse da neprijatelju zadate kritični udarac ili pronađete neki rijetki predmet. To je kao kada bilo koju društvenu igru igrate s kockicama, te vama treba šestica, a kockica neumorno pada na sve druge brojeve; sve do jednom.
Generator slučajnih brojeva je postao ključni faktor u mnogim modernim video igrama. RNG je razlog zašto ste našli nekog Pokemona kojeg niko drugi još nije ili zašto u RPG-evima na najneočekivanijim mjestima pronađete strašan mač s gomilom štete koju može nanijeti. Planetarno popularni Minecraft ne bi bio moguć bez generatora slučajnih brojeva.
Gdje se koristi?
Naravno, nije svaka video igra zasnovana na ovom algoritmu. Igre kao što su Dance Dance Revolution ili Guitar Hero su primjer igara koje ga ne koriste. Borbene igre s takmičarskim elementima kao Rocket League ili Mortal Kombat, također, slučajnost svode na najmanji mogući nivo.
Ipak, neke druge takmičarske igre ovaj algoritam ne izbjegavaju. Counter-Strike: Global Offensive koristi RNG kako bi odredio kako će meci pogađati mete, dok DOTA2 algoritam koristi kako bi determinisala uticaj abilitija na vaše protivnike. Upravo zbog toga u igrama postoji element slučajnosti koji ih čini nepredviljivim.
S druge strane, RNG nije uvijek na dobrom glasu. Algoritam u jednu ruku održava igre svježim i nepredviljivim, ali u drugu umanjuje značaj vještine kod igrača. Kada ga, međutim, ne bi bilo igre bi onda postale monotone. RNG kod igrača razvija radoznalost i spremnost na rizik kako bi napredovali kroz igru.
Primjera radi uzet ćemo Tetris. Svaki blok u Tetrisu se bira nasumično. Da nema toga, igra ne bi bila uzbudljiva i, definitivno, ne bi preživjela sve ovo vrijeme od nastanka davnih osamdesetih godina. Da nema algoritma ne bi bilo rizičnih ili pametnih poteza; postojali bi samo tačni i precizni potezi. Tetris bi tako postao igra memorije.
Prednost na takmičenju?
Čak se neke takmičarske igre kao što je Hearthstone, u velikoj mjeri oslanjaju na mehaniku zasnovu na riziku. I to je mjesto gdje RNG postaje sporna tema, jer vještina ovdje može završiti u pozadini dok sreća odnosi pobjedu. Početnik kojemu slučajni odabir bude naklonjen veoma lako može pobijediti profesionalca. Ova činjenica mnoge gamere čini nezadovoljnim.
Dok meni ili vama ovaj nasumični izbor može biti zanimljiv, mnogi profesionalni igrači ne prihvataju ideju poraza zbog loše sreće. Njihova percepcija RNG-a je kao da tokom partije šaha igrač sasvim slučajno dobije svojevrsna pojačanja, te pobijedi meč. Igrač koji je izgubio može kriviti samo RNG koji je pomogao protivniku.
Manipulacija brojevima
Ipak, RNG se relativno može manipulisati. Kao što je rečeno na početku, u pitanju je algoritam. To znači da je u osnovi riječ o matematičkom problemu koji izbacuje slučajne vrijednosti. Dva plus dva u matematici su uvijek četiri. Da bi algoritam mogao proizvesti slučajne vrijednosti on mora imati varijable (kao X ili Y).
Odakle igra dobija svoje varijable? Ona mora tražiti prirodno mijenjanje lokalnih vrijednosti. Igra može koristiti unutarnji sat konzole kao varijablu, ili broj objekata na ekranu, ime vašeg lika ili čak redoslijed tipki koje ste pritisnuli od pokretanja igre. Postoji skoro bezbroj načina da računar generiše slučajne brojeve.
U nekim slučajevima ovi su brojevi zapravo dovoljno predvidljivi da se lako mogu manipulisati. Nešto slično kao brojanje karata u kasinu. Manipulacija RNG-a ipak nije dijelom takmičarskog igranja, već je prisutna u klasičnim RPG naslovima kao i nekim retro video igrama u kojima su RNG algoritmi bili poprilično jasni i jednostavni. Iskusni igrači mogu veoma lako pronaći put do nekog rijetkog Pokemona ili nekog skrivenog predmeta u Final Fantasy serijalu.
Dobar, loš, koristan?
Na kraju dolazimo do vječnog pitanja: je li RNG dobar ili loš? Za mnoge ljude RNG je odlična stvar za zadržavanje nepredvidljivosti u igrama. Da RNG-a nema svaki kreirani svijet u Minecraftu bi bio isti, što ne bi zadržalo na desetine miliona igrača koliko ih ovu igru danas igra. Bez ovog algoritma svaki predmet koji pronađete u Diablou bi bio identičan prethodnom. RNG nudi raznolikost.
Lista argumenata za i protiv ovog algoritma, nažalost, ne naginje ni na jednu stvar. Dok RNG igre drži nepredvidljivim i sa svakim igranjem čini kao sasvim novim iskustvom, u određenoj mjeri šteti kompetetivnim duelima. Neke kompetetivne igre kao Smash Bros vode dvostruki život kao povremene zabavne igre (zbog čega je RNG neophodan jer je on čini zabavnom). Zbog toga, mnoge igre koje se danas kreiraju zarad esport zajednice svoj fokus stavljaju na mehaniku zasnovanu na vještini.